Działalność artystyczna pedagogów

01_susi_ferfoglia.jpg

Organistka, gregorianistka, wykładowca w Instytucie Muzyki Kościelnej na UPJPII w Krakowie. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie (organy) oraz Akademii Ignatianum (pedagogika). Uzyskała doktorat z filozofii kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim, habilitację na AM w Krakowie na Wydziale Instrumentalnym. W roku 2019 ukończyła specjalizację z semiologii i paleografii gregoriańskiej w Conservatorio di Musica della Svizzera Italiana w Lugano (Szwajcaria).

Dr hab. Susi Ferfoglia jest założycielką i kierownikiem Podyplomowych Studiów z Monodii Liturgicznej na UPJPII; założycielką żeńskiego zespołu wokalnego Flores Rosarum, który od roku 2007 zajmuje się propagowaniem dzieł św. Hildegardy z Bingen oraz polskiej tradycji monodycznej. Oprócz działalności koncertowej dr hab. Susi Ferfoglia angażuje się w inicjatywy propagujące wykonawstwo śpiewu gregoriańskiego w optyce semiologicznej także w ramach liturgii.

Postanowieniem prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej została odznaczona Złotym Krzyżem za zasługi w rozwijaniu i popularyzowaniu polskiej kultury muzycznej oraz za osiągnięcia w działalności artystycznej i naukowej. Obecnie jest kierownikiem kierunku muzyka kościelna na UPJPII.

 

02_wieslaw_delimat.jpg

Absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów (prof. Jan Jargoń) dyrygentury (prof. Jerzy Katlewicz). W tej samej uczelni przeprowadził przewód doktorski (2001) oraz przewód habilitacyjny (2008), obydwa w zakresie dyrygentury. W roku 2014 otrzymał od Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej tytuł profesora sztuk muzycznych.

Od roku 1986 jest organistą kościoła św. Marka w Krakowie. Jako organista, kameralista oraz dyrygent koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Chinach, Izraelu i Japonii. Dyrygował m.in. w słynnej Filharmonii Berlińskiej i lipskim Gewandhaus. Występował z wieloma renomowanymi zespołami orkiestrowymi oraz chóralnymi, do których należą m.in.: Chór Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej, NOSPR w Katowicach, Capella Cracoviensis, Europa Chor Akademie. W latach 1994–1999 był dyrygentem Krakowskiego Chóru Akademickiego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W roku 2000 powołał do istnienia chór kameralny Kantorei Sankt Barbara oraz orkiestrę L’Estate Armonico. Z zespołami tymi wykonał w kraju i zagranicą kilkadziesiąt dzieł wokalno-instrumentalnych różnych epok i stylów oraz dokonał licznych nagrań radiowych i płytowych (w tym pierwszych w historii fonografii nagrań dzieł niemieckiego i polskiego baroku). Zdobył także wiele nagród i wyróżnień konkursowych. Był jurorem licznych festiwali i konkursów chóralnych w Polsce i za granicą.

Wiesław Delimat jest pracownikiem Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, gdzie pełni funkcję kierownika Katedry Muzyki Kościelnej. Ponadto jest dyrektorem Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Krakowie. Pełni funkcję wiceprezydenta Polskiej Federacji Pueri Cantores.

Za swoją działalność pedagogiczną, artystyczną oraz organizacyjną został wyróżniony wieloma odznaczeniami kościelnymi i państwowymi. Najcenniejszym z nich jest Order św. Sylwestra, nadany przez Papieża Benedykta XVI.

 

03_wlodzimierz_siedlik.jpg

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z najwyższym wyróżnieniem), Instytutu Liturgicznego Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem) oraz Studium Emisji Głosu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (dyplom z wyróżnieniem).

W marcu 1990 został laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chórów w Poznaniu. W latach 1990–1992 był dyrektorem Centrum Paderewskiego w Tarnowie. W 1991 założył Tarnowską Orkiestrę Kameralną. W latach 1992–1996 był dyrektorem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Tarnowie. Od 1994 pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Liturgicznym PAT w Krakowie (obecnie UPJPII).

Podczas swojej pracy dyrygenckiej z chórami Cantus, Psalmodia oraz Chórem Męskim UJ uzyskał wiele nagród i wyróżnień polskich i zagranicznych. W latach 1995–2010 pełnił funkcję Dyrektora i Kierownika Artystycznego Chóru Polskiego Radia w Krakowie, z którym dokonał licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów. W 2001 roku otrzymał prestiżową nagrodę im. Jerzego Kurczewskiego przyznawaną przez kapitułę pod honorowym patronatem Krzysztofa Pendereckiego.

W roku 2002 przeprowadził przewód kwalifikacyjny I stopnia w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2012–2020 pełnił funkcję Kierownika Katedry Chóralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Za swoją pracę artystyczną (udokumentowaną na 61 wydanych płytach) i pedagogiczną został uhonorowany Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Złotym Mikrofonem, Złotym Krzyżem Zasługi, medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej, medalem papieskim Benemerenti oraz medalem Plus ratio quam vis nadanym przez UJ.

W 2020 roku postanowieniem Prezydenta RP otrzymał tytuł profesora sztuki. W marcu 2021 roku przyjęty został do grona konsultantów Centrum Edukacji Artystycznej.

 

04_witold_zalewski.jpg

Urodzony w 1967, syn Krzysztofa Zalewskiego, wieloletniego organisty w parafii Brzesko/Słotwina. W roku 1987 ukończył Państwową Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Krakowie, pobierając naukę gry na organach u dr. Mieczysława Tulei. W latach 1987–1992 studiował na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia.

Po ukończeniu studiów podjął pracę jako organista w parafii Św. Piotra i Pawła w Krakowie a od roku 1995 nieprzerwanie sprawuje funkcję I organisty Katedry Wawelskiej. W latach 1998–2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Podczas pielgrzymek papieskich w Polsce czynnie uczestniczył jako organista w liturgiach sprawowanych przez Papieży: Jana Pawła II, Benedykta XVI i Franciszka. W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem Pro ecclesia et Pontifice.

Witold Zalewski w roku 2012 obronił pracę doktorską pt. Religijna twórczość organowa polskich kompozytorów XX wieku. Spojrzenie poprzez pryzmat wykorzystania w liturgii Kościoła rzymskokatolickiego na Wydziale Instrumentalnym w Bydgoszczy i otrzymał stopień doktora sztuki. W roku 2016 Rada Wydziału Instrumentalnego w Poznaniu nadała mu stopień doktora habilitowanego sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka.

Od 1 kwietnia 2020 roku pracuje na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelni. Na kierunku Muzyka Kościelna UPJPII realizuje ze studentami przedmioty praktyczne: Akompaniament liturgiczny oraz Organy.

Jest autorem Śpiewnika pieśni kościelnych (PWM) oraz współredaktorem i współautorem wielu publikacji nutowych dla organistów (m.in. Śpiewnika Wawelskiego i Pomocy liturgicznych dla organistów).

Witold Zalewski jako solista koncertuje regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił, m.in.: w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metroplitan Art Space, Panamie City, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.

witold_zalewski_-_tvp3.png

 

05_dawid_kusz.jpg

Dominikanin, dyrygent, kompozytor, pedagog. Urodzony w 1979 roku w Rzeszowie. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej, na Kierunku Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – Prowadzenie Zespołów Wokalnych i Wokalno-Instrumentalnych oraz Nauczanie Przedmiotów Muzyczno-Teoretycznych. W roku 2014 z wyróżnieniem obronił doktorat na Akademii Muzycznej w Krakowie w dyscyplinie dyrygentura. W roku 2012 rozpoczął studia z kompozycji, najpierw w klasie prof. Zbigniewa Bujarskiego (licencjat), a ukończył je w 2016 roku w klasie prof. Józefa Rychlika (magisterium).

Prowadzi ożywioną działalność artystyczną: nagrał trzy płyty zawierające autorskie kompozycje na chór mieszany i orkiestrę; dokonał licznych nagrań dla radia i telewizji. Jest autorem wielu znanych pieśni liturgicznych opublikowanych w śpiewniku Niepojęta Trójco tom II. W ramach przewodu doktorskiego dokonał rekonstrukcji i wykonań szeregu archiwalnych utworów (Msze, Motety) takich kompozytorów jak: François Adrein Boieldieu, Franz Brixi Xavier, Franz Danzi, Johann Evengelist Brandl, Franz Bühler.

Jest współzałożycielem Chóru Kameralnego „Sancta Trinitas”, z którym wykonuje autorskie kompozycje oraz dokonuje prawykonań współczesnej muzyki sakralnej. Współtworzył Zespół Wokalny „Singet”, z którym koncertował w kraju i za granicą.

Prowadzi ożywioną działalność kompozytorską. Komponuje muzykę chóralną, wokalno-instrumentalną, instrumentalną oraz elektro-akustyczną. Jego utwory były wykonywane na międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej takich, jak: „Warszawska Jesień” 2015 (Kwartet smyczkowy – Impreza towarzysząca), „Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich” 2016 (Electric prayer – utwór elektroakustyczny).

Jego kompozycje chóralne znalazły się w repertuarze takich zespołów, jak: brytyjski zespół wokalny „Voces8”, Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis”, chór „Psalmodia”, Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Bydgoszczy czy „Camerata Iagiellonica”, a jego utwory oraz aranżacje wokalno-instrumentalne wykonywane były między innymi przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, Chór i Orkiestrę Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie.

Był dyrygentem chóru i orkiestry podczas Światowych Dni Młodzieży w Krakowie (2016) oraz autorem kompozycji i aranżacji.

Jest wykładowcą przedmiotów muzyczno-teoretycznych (na stanowisku adiunkta) w Instytucie Muzyki Kościelnej UPJPII w Krakowie. Ponadto prowadzi liczne warsztaty chóralne oraz muzyki liturgicznej na terenie całego kraju i za granicą.

 

Liturgista, prezbiter Archidiecezji Łódzkiej. Absolwent Pontificio Ateneo Sant’Anselmo w Rzymie. W 2005 roku ukończył Wyższe Seminarium Duchowne w Łodzi. W 2006 roku został skierowany na studia specjalistyczne z liturgiki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, a rok później do Rzymu. Studia z liturgiki uwieńczył doktoratem na Anselmianum pt. I riti propri del Papa celebrati nella Cappella privata durante la Settimana Santa nei secoli XII e XIII (Obrzędy własne papieża sprawowane w Kaplicy prywatnej podczas Wielkiego Tygodnia w XII i XIII wieku). Interesuje się głównie historią i teologią liturgii rzymskiej epoki średniowiecza oraz monastycyzmu osiemnastowiecznej Polski.

Od 2014 roku wykłada liturgikę w Wyższym Seminarium Duchownym oraz Instytucie Teologicznym w Łodzi. Pełnił również funkcję sekretarza Metropolity Łódzkiego oraz ceremoniarza diecezjalnego. Jest przewodniczącym Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii oraz członkiem Kolegium Konsultorów i Rady Kapłańskiej.

Od 2018 roku wykłada liturgikę na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego w Papieskim Uniwersytecie Jana Pawła w Krakowie na stanowisku adiunkta w katedrze Historii liturgii. Prowadzi zajęcia teoretyczne z zakresu historii i teologii liturgii w Instytucie Muzyki Kościelnej w Krakowie.

Ponadto jest sekretarzem Sekcji „Scuola e Università” przy Komisji ds. Młodych Konferencji Episkopatów Europy (CCEE), a także jest zatrudniony w sekretariacie Metropolity Krakowskiego.

Jest organizatorem i czynnym uczestnikiem wielu konferencji naukowych (również międzynarodowych) z zakresu liturgii i muzyki.

 

06_filip_presseisen.jpg

Polski organista i improwizator urodzony w 1985 roku w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem klasę organów prof. dr h. c. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu jako stypendysta bawarskiego programu BAYHOST w 2013 roku, oraz klasę organów prof. Andrzeja Chorosińskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w roku 2010. W trakcie studiów wziął udział w rocznym programie Erasmus-Socrates i studiował w klasie prof. Franza Danksagmüllera w Hochschule für Musik w Lubece.

Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów takich jak Wolfgang Zerer, Michael Radulescu, Peter van Dijk, Harald Vogel, Martin Sander, Rudolf Mayer, László Fassang oraz Andrés Cea Galán. Oprócz tego, wziął udział w kursach improwizacji organowej prowadzonych przez prof. Wolfganga Seifena oraz Dirka Börnera.

Po ukończeniu warszawskiej uczelni odbył półroczną praktykę organmistrzowską w warsztacie Kristiana Wegscheidera w Dreźnie (Wegscheider Orgelbau Dresden) oraz zakładzie braci Torkildsen w Norwegii (Torkildsen Orgelbyggeri Åsen), wziął również udział w kursie intonacji, organizowanym przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Organmistrzów (ISO) w zakładzie Bernarda Aubertina w Courtefontaine we Francji.

Jest członkiem Baltisches Orgel Centrum, międzynarodowej grupy Bach-Societät, Polskiego Towarzystwa Bachowskiego oraz przewodniczącym Podkomisji ds. Budownictwa Organowego Archidiecezji Krakowskiej. Koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą (Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Norwegia, Litwa). Oprócz tego koncertuje jako improwizator, podkładając na organach muzykę do filmów niemych oraz współpracując z zespołami Flores Rosarum, Kantorei Sankt Barbara, Cracov Singers.

W roku 2015 wygrał konkurs Centrum Edukacji Artystycznej na napisanie programu nauczania przedmiotu „organy”. Program ten stał się modelem nauczania w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce. W roku 2015 zdobył I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji „Internationaler Kinoorgel-Wettbewerb im Babylon” w Berlinie, w roku 2016 został laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego ION w Norymberdze otrzymując nagrodę specjalną Antalffy-Preis za najlepszą interpretację utworów na organach historycznych. W 2017 roku zajął I miejsce oraz otrzymał nagrodę specjalną – Puchar Prezydenta Miasta Poznania – na VI Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. W 2019 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Improwizacji w Schwäbisch Gmünd zdobywając II miejsce oraz nagrodę publiczności.

Wykładowca Instytutu Muzyki Kościelnej UPJPII, kierownik sekcji instrumentalnej w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie.

filip_presseisen_-_facebook.png

 

07_marek_pawelek.jpg

Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej. Umiejętności gry na organach rozwijał pod kierunkiem prof. Andrzeja Białko. Od 2008 roku jest akompaniatorem chóru Psalmodia Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie.

Jako chórzysta współpracował z Krakowskim Chórem Kameralnym, Filharmonią Krakowską, Operą Krakowską, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, koncertując w Polsce i za granicą (we Włoszech, w Niemczech, Belgii, Szwecji, na Węgrzech). W 2009 roku podjął współpracę z Międzyuczelnianym Instytutem Muzyki Kościelnej w Krakowie. Od 2006 roku pracuje jako muzyk-organista w Kościele Garnizonowym w Krakowie. Od 2012 roku związany ze Stowarzyszeniem Passionart.

W 2015 roku zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne jego opracowania kolęd, które to zostały nagrane na płytę przez Chór UPJPII w Krakowie. W 2016 roku był głównym organistą podczas centralnych uroczystości Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Wraz z innymi muzykami aranżował utwory na liturgię ŚDM i towarzyszył w przygotowaniu chóru. Jako organista brał udział m.in.: w Mariańskich Koncertach Organowych, Letnich Koncertach Organowych w Oświęcimiu, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Zakopanym, Wadowickich Koncertach Organowych, Dniach Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Rabce.

W 2018 roku zrealizował cykl koncertów z muzyką organową m.in. we Władywostoku w Rosji. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych organistów z Polski i Europy. Realizując partie organów dokonał wielu nagrań fonograficznych muzyki solowej, chóralnej i kameralnej.

 

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Dla Twojej wygody zbieramy ciasteczka, zgadza się na to? :)

Zapisano